Menu

Dansbaserad gruppträning – ett sätt att komma in i dansen

Allt fler gym erbjuder dansbaserade gruppträningsklasser eftersom det lockar många träningsintresserade som inte känner sig hemma bland fria vikter och styrketräningsmaskiner. Med dansen kan de hitta en lustfylld relation till träning, och gillar man den typ av musik som används till klassen så går tiden fort och det blir så roligt att man knappt märker att man förbrände en hel del kalorier under tiden. Trender kommer och går men på gymmen hittar du fortfarande zumba med sin fartfyllda latinamerikanska musik, det finns pass med rörelser och musik från den afrikanska dansen, och så naturligtvis det som är inspirerat av jazz- och showdans. Vi är många som drömt om att stå på en musikalscen, och på ett danspass känns det nästan som verklighet, särskilt till tonerna av ”What a feeling” från ”Flashdance” eller ”Fame” från filmen med samma namn. Kanske toppar instruktören upplevelsen med ett specialpass där man dessutom får klä ut sig?

Dans bygger självkänsla

Att dansa i grupp ger en känsla av samhörighet och det är förstås ingen tillfällighet att den här typen av träning är förkoreograferad. När alla ska göra likadant, och kanske dessutom fortsätta med samma program ett par månader i rad, då hinner även självförtroendet och självkänslan öka. Att öva på dans ger oss nämligen en bättre kroppskontroll, eftersom man ökar sin styrka och smidighet. Och att få röra kroppen på ett sätt som vi kanske inte gör i vardagen gör att vi lär känna oss själva bättre, och kanske till och med hittar nya uttryckssätt och komplement till det talade språket. men det hänger på att man vågar släppa loss. Den som tittar för mycket på hur andra gör och jämför sig kommer inte att utvecklas. Dans kräver att man vågar låta kroppen prova det som är nytt, ta ut svängarna och riskera att falla eller gå åt fel håll. Inom rummet fyra trygga väggar kan inget hända dig, mer än att du snabbt är på benen igen och provar på nytt!

Dansa för hälsan

Känner du dig fortfarande lite nervös inför att testa dans som träningsform? klicka här för att hitta träningsinspiration och se hur till exempel zumba kan se ut. Förbered dig hemma genom att se videos och öva på några rörelser och lyssna på musiken. Sen kan det förstås hjälpa om du har en kompis som vill följa med på passet. Så länge det är någon som du känner dig bekväm med och inte behöver imponera på, så kommer ni att vara ett stöd för varandra. Dessutom är det ett riktigt roligt sätt att umgås, och mycket hälsosammare än att sitta ner och fika eller dricka vin. Studier har visat att dans förebygger depression och minskar stressen i livet, så här finns många hälsofördelar att hämta för den som vågar och vill ge sig hän till musiken en eller flera gånger i veckan. Kolla upp vilka gym som erbjuder dansklasser och prova!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *